mandag 17. oktober 2016

Periode 1 - kurs i keramikk

I denne perioden har jeg hatt keramikk-kurs på skolen. Jeg har lært flere teknikker og har det veldig gøy i timene. 

Det første vi gjorde var å lage et fat. Vi kunne velge om vi ville ha det på et bord eller om vi ville lage hull og henge det på veggen. 


Når vi skulle lage fatet trengte vi en del utstyr. På bildene over ser dere et dL mål med vann og en svamp vi bruker til å jevne ut leira med, treplate, svamp, tøystykke og diverse treverktøy og kniv. 

Vi begynte med å skjære av en leirebit med skjæretråden som er vist på bildet helt til høyre, og laget den til en klump som vi presset og kjevlet oppå tøybiten til det ble en omtrent 1 cm tykk skive. Så la jeg en tallerken oppå og skjerte rundt. Deretter la jeg keramikkfatet over på tallerknen med tøystykket mellom så det ikke skal klebre seg.

Så lot vi leira ligge og gikk ut for å hente blader og blomster o.l. som vi skulle bruke til å dekorere fatet. Jeg valgte å ha på blader, en blomst og litt gress, så jeg la det på og klemte det litt ned for å få mønstret. Så malte vi oppå fatet, oppå bladene. Jeg fikk ikke het bestemt meg hva slags farger jeg ville ha, så jeg måtte prøve litt forskjellig. Jeg starta med grønn. 


















For å få malinga til å tørke fortere brukte vi en varmluftspistol. Jeg malte mange strøk før jeg fikk fargen jeg ville ha og ble fornøyd. Når vi hadde malt ferdig, tok vi av bladene og blomstene og skrapte vekk maling som evt. hadde kommet under. Fargen vi bruker i keramikk heter begitning.

Når fatet hadde tørka en uke skulle vil lage "fot". Vi la et et rundt lokk midt på under fatet og merket hvor den skulle være.

Her er det endelige resultatet av fatet mitt.
Det andre jeg gjorde var å dreie en krukke. Jeg tok en middels stor klump med brun leire, leirgodsleire, og plasserte den midt på dreieskiva. Så begynte jeg å snurre på skiva og forme klumpen, ved å presse tomlene ned i midten så det var igjen ca. en cm til bunn, og presse ut for å få "bolleform". Så måtte vi presse leira oppover og forme den som vi ville ha den.




Så var det pølseteknikk. Jeg kjevla ut en klump med leirgodsleire og skjærte ut en skive på ca. en cm. Så rulla jeg ut pølser som gikk helt rundt bunnen. Når jeg hadde lagt på et par pølser oppå hverandre jevnet jeg dem ut og blendet dem inn i hverandre så jeg fikk ett slett underlag. Jeg fortsatte å legge på pølser og jevne ut, til jeg fikk krukka/blomstervasen min så høy jeg ville ha den. Så kunne jeg forme, male og lage mønster. Jeg brukte dreieskiva når jeg skulle male og lage mønster for å få det så jevnt som mulig. Jeg malte min grønn. Her ser dere ferdig resultat, før brenning. 

 Det siste jeg gjorde var å kjevle ut plater med hvit leire, stengodsleire, på 15*15 cm med tykkelse på rundt en cm. Disse platene skulle vi bygge sammen en boks med, så vi trengte seks plater. For å få på mønsteret dere ser på bildet, la jeg på en blondeduk før jeg skjerte ut, og kjelvla så mønsteret satt igjen. platene måtte tørke litt, så neste gang jeg hadde keramikk time satte jeg dem sammen. Før jeg satte dem sammen måtte jeg skråskjære kantene ca. 45 grader, ripe opp kantene og ta på "lim", som er leira blanda med vann.

Her er resultatet etter glasering:








Læreplanmål

Læreplanmålene jeg føler jeg har brukt er:
  1. bearbeide og dekorere produkter med ulike overflate- og dybdeteknikker
  2. håndtere og pakke egne keramiske produkter
  3. bruke og ta vare på maskiner og utstyr
Mål 1 har jeg brukt på fatet, med maling og dekoreing med blomster og blader, på blomstervasen av pølseteknikk, med maling, og på boksen, med dekorasjon. 

Mål 2 har jeg brukt alle gangene vi har hatt keramikk. Det er viktig å pakke leira godt inn hvis man skal fortsette å bruke den eller bygge på/sammen neste gang. Når vi brukte plateteknikk, måtte vi pakke platene godt inn så de kunne settes sammen neste gang. Vi måtte legge fuktig papir mellom hver plate så de ikke skulle klebre seg til hverandre, og den brune leira måtte vi putte i plastikk. Det som skulle tørke eller settet i ovnen trengte vi ikke å pakke inn.

Mål 3 brukte jeg også hver gang. Utstyret jeg hadde brukt måtte jeg vaske og gjøre klart til neste som skulle bruke det, det samme med dreieskiva. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar